חלק מפרק 2 מתוך הספר
לעלות אוקטבה -
ארגז הכלים המקצועי למורה לפיתוח קול
פרק 2:
נושאי הלימוד ומרכיבי שיעור פיתוח הקול
סדר הוראת נושאי הלימוד
למידת שירה, כמו למידת כל מיומנות פיזית ואמנותית, נמשכת זמן רב, הנמדד בשנים, לעיתים גם שנים רבות.
על המורה לשאול את עצמו עם מה להתחיל את התהליך, ומהו סדר הנושאים אותם ילמד בהמשך הדרך.
מלבד מספר נושאים בודדים שעליהם אין כמעט ויכוח לגבי מיקום הופעתם במערך הלימוד, רוב הנושאים יכולים להתחלף ולהתערבב במיקומם. למעשה, יציבה, נשימה, תהודה והיגוי כה קשורים זה בזה, שהבנת אחד מהם גוררת להבנתם והתפתחותם של האחרים.
לכן, הרבה מדרך הלימוד של נושאים אלה תהיה מעורבת וסימולטנית.
על התלמידים לחזור ולשנן דברים שנלמדו בעבר כדי לחבר אלמנטים שונים יחד.
הלימוד לא מתבצע רק בקו ישר קדימה, אלא גם לרוחב, במקביל, קדימה ואחורה, בשילובים שונים.
אני ממליצה להתחיל לפי הרשימה שלהלן, כיוון שיש בתוכן שלה בנייה הדרגתית העשויה לעזור גם לך, המורה הבלתי מנוסה, לעבוד בצורה מסודרת, וגם לתלמידיך להתקדם בצורה רגועה ומובנת.
שלבי הלימוד
יציבה ונשימה נכונה
הפקת קול
טון מדויק מבחינה מוזיקלית
הפקת קול בריאה
הרחבת המנעד ורגיסטרים
שימוש נכון בתהודה
שימוש בלגטו
שימוש נכון בדינמיקה
דיקציה (תנועות ועיצורים) ושילוב עם הקול
פיסוק (phrasing)
אינטרפרטציה, ביטוי אישי ורגשי דרך הקול
נוכחות בימתית ועבודה עם מיקרופון
משך הזמן המוקדש לכל נושא
משך זמן הלימוד משתנה מנושא לנושא. למשל, אין צורך להתעכב על יציבה ונשימה עד שהתלמיד מבצע זאת בשלמות, כיוון שזה יהווה תמיד חלק מהשיעור ומהלימוד הכולל ולכן יהיו חזרות ושיפורים בלתי פוסקים ולאורך זמן. על התלמיד לחוות תפיסה והבנה כללית ולא הבנה מושלמת של החומר, לפני שתמשיכו לדבר הבא. התלמיד יעשה כמיטב יכולתו, המורה יבחין בטעויותיו ובחולשותיו וירשום אותם לפניו לטיפול עתידי והעקרונות יחזרו ויילמדו שוב ושוב בשיעורים, ככל שהיכולת הטכנית תשתכלל. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כמה כללי יסוד בשירה שבלעדיהם לא יוכל התלמיד להמשיך, כיוון שעליהם מבוסס הידע הטכני והתחושתי.
הבסיס הוא התייחסות נכונה לאוויר, התייחסות נכונה ליציבה וחופש קולי ודגשים אלה יילמדו שוב ושוב בעתיד, בכל אימון לרמה גבוהה יותר.
איך לבנות מערך שיעור יעיל ומתאים לתלמיד?
לכל זמר יש את המאפיינים הקוליים עימם הוא מגיע לשיעורים ואת הבעיות עימן הוא מתמודד. אין שני זמרים זהים מבחינת ההתמודדויות שלהם, אבל יש דברים משותפים או דומים בין סוגים שונים של זמרים. על המורה לאבחן את הנקודות החלשות ולהחליט באילו נושאים הוא מתמקד בכל תקופה כדי לקדם את התלמיד.
ועם זאת, המורה אינו מתמקד רק בחולשות ובקשיים, אלא גם, במידה רבה, ביתרונותיו של אותו תלמיד. היתרונות הם אלה שעוזרים לזמר לחוות הצלחה, לקבל עידוד להמשך עבודה והתקדמות, ליהנות ממנוחה קולית מסוימת גם באמצע תרגול קשה ולהבין רמזים כיצד לצלוח את האתגרים הקשים יותר בעזרת הטקטיקות שקלות לו יותר.
מרכיבים כלליים של שיעור הקול
שיעור קולי בנוי ממספר חלקים מובחנים. יש מורים המקפידים ללמד את כל החלקים הללו, יש המשמיטים חלק זה או אחר ויש המעדיפים לשלב כמה חלקים יחד. אמנה להלן את החלקים בצורה נפרדת ואשאיר לכם, הקוראים, להחליט כיצד תיישמו מידע זה בהוראה שלכם.
-
חימום הגוף: מטרת החימום היא לעורר את הגוף לפעולת השירה, להגמיש את התנועה בגוף כמו במפרקים השונים, לחמם את השרירים באזור הגב והצוואר, להרפות מתחים המצטברים בגוף במהלך היום ולהביא את המחשבה ואת הגוף לריכוז במשימות השירה (פירוט לתרגילים אלה מצוי בפרק על היציבה)
-
תרגילי נשימה: מטרת תרגילי הנשימה היא לעורר את הנשימה לשירה (השונה מהנשימה היומיומית במידה רבה). בתרגילי הנשימה אנו מפעילים ומחזקים את שרירי הנשימה בצורה מודעת, עובדים על הארכת הנשימה, על חלוקת האוויר למשפטים ארוכים וקצרים ועל המשך תהליך הריכוז הפיזי והמנטלי במשימות השירה (פירוט לתרגילים אלה מצוי בפרק על הנשימה)
-
חימום קולי: תפקידו של החימום הקולי להכין את הקול והגוף לשירה מלאה, בדיוק כפי שאדם עורך חימום פיזי לפני ריקוד או כל פעילות ספורטיבית נמרצת אחרת. החימום הקולי בנוי בהדרגה מבחינת דרגת הקושי, כך שלקול ניתנת ההזדמנות להסתגל בהדרגה למטלות השונות. אם נשווה זאת לפעילות ספורט, הרי שהחימום לפני ריצה, למשל, כולל מתיחות שונות בגוף כולו ובאזור הרגליים והגב וכן ריצה קלה שאינה מאמצת מדי את השרירים. החימום הקולי מעורר את זרימת הדם באזור הגרון ומאפשר לשרירים לנוע ולהגיע לחופש קולי בקלות ובמהירות רבה יותר
-
פיתוח הקול: המשך התרגול הקולי לרמה גבוהה יותר, לאחר שנעשו ההכנות הראשוניות בחימום עצמו. אם נמשיך את ההשוואה לחימום לפני ריצה, הרי שכאן יוצא הספורטאי לריצות מהירות יותר ומפתח טכניקות שונות לשיפור הריצה שלו. בשיעור הקול, יכול חלק זה להיות חזרה ופיתוח של תרגילי החימום, אבל תרגילים אלה מתקדמים במהירות גדולה יותר, מגיעים למנעד גדול יותר ומאפשרים גמישות קולית ווירטואוזיות קולית ברמה גבוהה יותר. לא תמיד ניתן להבחין מתי מסתיים החימום ומתחיל החלק של פיתוח הקול, אך הדבר אינו באמת חשוב, כל עוד המורה זוכר להתקדם בהדרגה עם רמת הקושי משלב החימום והלאה
-
עבודה על שיר: בהשוואה לפעילות הריצה, זהו שלב הריצה התחרותית עצמו. אם החימום ופיתוח הקול היו מובנים מבחינת ההתקדמות ברמת הקושי, הרי ששיר אינו בנוי למטרה זו, אלא כתוב ע"פ שיקולים מוזיקליים-אמנותיים לגמרי ולכן, המטלות והאתגרים משתנים בכל רגע ע"פ התפתחות השיר ויכולתו של התלמיד. המורה יכול להחליט במה ברצונו להתמקד בעבודה על השיר: על שירת לגטו, על הקפיצות במלודיה, על אורך הנשימה, על הדיקציה או על ההגשה האמנותית והאישית. אין צורך לכסות את כל הנושאים האלה בכל שיעור וגם לא רצוי לעשות זאת. ניתן להכין תוכנית עבודה הכוללת את הנושאים לעבודה על שיר ולהתקדם בהדרגה במשך כמה שיעורים על אותו שיר
איך לחלק את זמן השיעור ביעילות?
ההצעות הכתובות כאן הן המלצות בלבד והן תלויות בגורמים רבים, כמו:
מצבו הפיזי והקולי של התלמיד, רמת ההתקדמות שלו (זה עתה החל, לומד כשנה, לומד מספר שנים),
יכולת הריכוז והסבלנות שלו, גילו וכן מטרת השיעור (שיעור רגיל או הכנה להופעה/אודישן).
מערך שיעור של שעה:
תרגילי שחרור לגוף - 5 דקות
תרגילי נשימה – 5 דקות
חימום קולי קל – 10-15 דקות
פיתוח קול (תרגילים מאתגרים יותר) – 10-20 דקות
עבודה על שיר - 20-30 דקות
מערך שיעור של 45 דקות:
תרגילי שחרור לגוף - 5 דקות
תרגילי נשימה – 5 דקות
חימום קולי קל – 10 דקות
פיתוח קול (תרגילים מאתגרים יותר) – 10 דקות
עבודה על שיר – 15 דקות
מערך שיעור של חצי שעה:
תרגילי שחרור לגוף - 5 דקות
תרגילי נשימה – 5 דקות
חימום קולי קל – 5 דקות
פיתוח קול (תרגילים מאתגרים יותר) – 5 דקות
עבודה על שיר – 10 דקות
איך מתחילים ללמד תלמיד קול חדש
במפגש הראשון נערוך אבחון (ר' הרחבה בפרק "אבחון ראשוני לתלמיד") המקנה למורה את התחושה והמידע הכללי לגבי רמת התלמיד ואישיותו. לאחר פגישת האבחון על המורה להחליט איך להתחיל ללמד ובמה להתמקד בהתחלה.
חשוב לזכור שההיכרות עם התלמיד נמשכת גם אחרי השיעורים ראשונים ולא כל מה שנראה ואובחן בפגישה הראשונה ימשיך להיות זהה בהמשך (למשל – ההתרגשות יכולה לפגום ביכולת התלמיד לשיר כמו שהוא באמת מסוגל ורק בהמשך, כשיתבסס האמון בינו לבין המורה, ייחשפו יכולותיו).
לאחר שתתחילו ללמד, מומלץ לחזור לפרק זה ולהיעזר בו כדי לארגן את השיעורים הראשונים ביתר קלות.[1]
חשוב לציין שהמילים "תלמיד חדש" מציינות כל תלמיד שמגיע לראשונה אל המורה, בין אם למד לפני כן אצל מורים אחרים או שלא למד כלל. על המורה והתלמיד החדש ליצור הכרות שהיא גם אישית וגם מקצועית. בכך התלמיד ילמד להכיר את הטכניקה ואת הנושאים החשובים למורהו הנוכחי. ההבדל בין תלמיד מנוסה לבין תלמיד חדש הוא בוודאי באורך הזמן שיקח ללמד כל נושא ובקצב ההתקדמות.
בכל מקרה בו רואים שהתלמיד מתקשה בביצוע התרגיל, יש לחלק אותו למנות קטנות יותר ולהקטין את המשימה. אם ההסבר לא נראה ברור, יש למצוא דרך אחרת להסביר את הנושא. אפשר לשאול את התלמיד היכן הוא מתקשה בתרגיל וכך לדעת במה להתמקד.
בכל שיעור יש לחזור על התרגילים הקודמים וכשמושגת הטמעה של החומר הנלמד, אפשר להוסיף תרגיל אחד חדש בכל פעם.
יציבה
אם היציבה נראית טובה או סבירה, אפשר לציין בקצרה איך לעמוד בצורה ניטרלית כדי להתחיל ללמוד. גם אם ישנם דברים טעוני תיקון ביציבה של התלמיד, ניתן לחכות עם הדיוקים להמשך כדי לא להעמיס יותר מדי מידע. מומלץ ללמד כמה תרגילי שחרור ומתיחות לגוף כולו.
נשימה
קצב התקדמות תרגילי הנשימה תלוי ביכולת הקואורדינציה והריכוז של התלמיד. מידע מלא על הנושא נמצא בפרק בנושא הנשימה.
אם התלמיד מגיע מרקע של פעילות פיזית מודעת כמו יוגה, ריקוד וכו' או שלמד קודם פיתוח קול, אפשר להתקדם במהירות יחסית. אם התלמיד איננו מודע לנושא הנשימה דרך למידה מסודרת, חשוב לעבוד לאט וללמד רק תרגילים קצרים ששמים את הדגש על נושא אחד או שניים בלבד. אין צורך להעמיס תרגילי נשימה רבים. 5-4 תרגילים מספיקים כדי ללמד את התנהגות הנשימה בשירה וחיזוק שרירי הנשימה. כל השאר ייושם ממילא בשילוב עם תרגילי הקול.
תרגילי קול
כיוון שקיימות שיטות רבות מאוד ללמד פיתוח קול, אין מרשם קבוע לכך. הגישה הכללית היא ללמד תרגילים מועילים שאינם מסכנים את קול התלמיד כיוון שאנחנו יוצאים מנקודת הנחה ש:
1. אין לו הרגלי שירה שהוא יכול לסמוך עליהם עדיין או שיש לו הרגלים שונים או שאינם נכונים עמם הגיע ללימוד הנוכחי
2. אין לו את השרירים הדרושים לשירה ברמה שיכולה לשאת שירה לאורך זמן בלי להתעייף
אפיון תרגילים פשוטים שמלמדים את עקרונות השירה
-
עליהם להישאר במנעד קטן ובעוצמה נמוכה עד בינונית
-
המנגינות צריכות להיות פשוטות ללמידה ולזכירה
-
תשומת לב מוקדשת לדרך השאיפה לפני כל תרגיל
-
מומלץ לתרגל בתחילת כל נושא על צליל אחד ועליו לתת את ההוראות והתיקונים, לפני שמתקדמים למנגינות בעלות צלילים רבים יותר
-
על התרגילים להתאים ליכולת הנשימה של התלמיד ובהדרגה אפשר להאריך את זמן התרגיל
-
על המנגינות להיות בתחילה מחוברות, כלומר ללא קפיצות. למשל (יש לקרוא את התרגיל משמאל לימין): 1-2-3-2-1-2-3-2-1, 5-4-3-2-1-2-3-2-1
-
בשלב הבא אפשר לבצע קפיצות קלות, למשל בתרגילי ארפג'יו פשוטים, גם כאלה המשלבים שירה רצופה עם ארפג'יו. למשל (יש לקרוא את התרגיל משמאל לימין): 1-3-5-4-3-2-1
-
בזמן האבחון והתחלת תהליך הלימוד יש לשים לב לתנועה (vowel) הנוחה יותר לתלמיד ועליה אפשר להתחיל לתרגל תנועות. אין להתעכב בהתחלה זמן רב מדי על תנועה שקשה לתלמיד, כיוון שהדבר דורש ריכוז רב מדי בתיקון, בעיקר בנושא הלסת והלשון. דרך התנועה שנוחה לו יותר, אפשר ללמד את עקרונות השירה ולהתקדם משם בהדרגה לתנועות שקשות לו יותר
-
אין ללמד הרבה נושאים בכל שיעור ואין טעם לקפוץ מתרגיל לתרגיל. בשיעורים הראשונים מספיק ללמד 2-4 תרגילי קול שונים או ללמד את אותו הנושא במנגינות שונות ובמקצבים שונים כדי ליצור גיוון קל. הגיוון חשוב לא רק מבחינה טכנית אלא גם כדי לשמור על עניין בשיעור
תרגילים טובים להוראה בתחילת השיעורים
-
זמזומים למיניהם, כמו mm תוך לעיסה טבעית, nn ו-ng. תרגילים אלה נותנים תחושה ברורה של תהודה בחלל הפה, באף ובצוואר ועוזרת לעורר מודעות לנושא. בנוסף, הם עוזרים לסגירת מיתרי הקול, גם כשיש בעיה של צרידות כלשהי או נטייה ללחץ בגרון בזמן הפקת הקול. יחד עם זאת, חשוב לזכור שלא כולם מגיבים היטב לתרגילים עם פה סגור ובמקרים כאלה מומלץ לתרגל על תנועה שקלה לתלמיד.
-
Trills Lip או Tongue Trills ("ברבורים" או "טרטורים"): אלה תרגילים שאפשר לתאר כ"בררר" עם אוויר ננשף בין השפתיים או "טררר" עם אוויר ננשף עם לשון מאחורי המכתש (רי"ש ספרדית). תרגילים אלה מחברים בין תרגילי הנשימה ותרגילי הקול בדרך שנשמעת החוצה, כלומר התלמיד שומע ומרגיש את פעולות הנשימה והשירה באותו הזמן והדבר מספק לו מידע חשוב ללמידה. מומלץ להתחיל את התרגול שלהם בצלילים הגבוהים מעט מאזור הדיבור, בגלל השימוש הנמרץ באוויר המאפיין תרגילים אלה. לאחר שמושגת שליטה וכמות האוויר בתרגיל יורדת, אפשר להתקדם בהדרגה לאורך המנעד.
[1] הרחבה על הנושאים המוזכרים בפרק זה תינתן לאורך כל הספר