פנתה אלי מורה לפיתוח קול בשאלה: איך להתמודד עם תלמידה שתמיד שרה חלש מדי, ונראה שהיא מאד מופנמת?
מדובר על חוסר יכולת להיפתח קולית בגלל מעצורים הקשורים בנפש ולא חוסר יכולת פיזית.
נקרא לזה "ביישנות".
להאזנה לפרק 28 בפודקאסט
תיאור התנהגות בשיעורים
יש קושי ביצירת קשר עין, קשר אישי עם המורה, לספר על עצמם דברים הקשורים לפיתוח קול, כמו: טעם מוזיקלי, למי מקשיבים, הגדרת מטרות אצל בוגרים יותר
נמנעים או מתקשים לספר על הרגשות שלהם ולהביע את הרצון שלהם בבחירת השירים, וזה מקשה על המורה לדעת מה מתאים ונכון ובכך לקדם אותם
הם נבוכים לבצע תרגילים בכלל, ובאופן מיוחד כאלה שנראים להם מגוחכים
יש קושי להשתמש במלוא היכולת הקולית שלהם ולרוב הקול נשמע חלש (הן בדיבור והן בשירה)
משפיע על ההגיה והיא נוטה להישמע רפויה, לא מתחייבת. לעתים יש בליעת מילים ובמיוחד סופי משפטים
יש פחד ממצב הופעה, כמו במסגרת טקס בית ספרי, קונצרט תלמידים, תחרויות, דיבור בפני קהל. יחד עם זאת – יש רצון עז להתגבר על זה (אחרת לא היו מגיעים ללמוד)
הרבה פעמים מתלווה לביישנות תחושות פיזיות כמו הזעה, סומק, תחושת מחנק, קיפאון, רעד בקול או גמגום ועוד. פעמים רבות מבטלים הופעה בגלל חרדה או מתח שגוברים על הרצון להופיע
זהו אתגר לא פשוט, הן למורה והן לתלמיד, אבל יש דרכים שאפשר לנהוג בהן כדי להתגבר על הביישנות ולשיר מול קהל בביטחון יחסי.
איננו מדברות על שינוי האדם באופן כללי, כי אין לנו ההכשרה והידיעה איך לעשות כך.
גם איננו בטוחות שניתן לערוך שינוי כזה באדם...
אבל יש מה לעשות, ושתינו עשינו זאת פעמים רבות עם תלמידינו הביישנים.
הנה כמה רעיונות. נתחיל בתלמיד-זמר:
מה תלמיד-זמר ביישן יכול לעשות כדי לעזור לעצמו להתגבר על כך
להתאמן לשיר בעצמך, עם ליווי מוקלט (פלייבק) או ללוות את עצמך
לבחור שירים שמעוררים אצלך רגש חזק ולהתמקד בו (במקום בחשש מהמאזינים (שנמצאים בחדר או בדמיונך)
ללמוד להתמקד בתוכן השיר וברגשות שהוא מעורר
להתאמן להופיע בפני אנשים קרובים, קבוצה קטנה (4-5 חברות, בני משפחה, כיתה, במה פתוחה).
להתחיל במעט שירים להופעה (2-3) ובהמשך הזמן להגדיל את מספר השירים בכל פעם
להופיע עם חבר/ה או כמה חברים יחד – קבוצה מקלה ועוזרת להתגבר על ביישנות ומופנמות
להצטרף להרכב, מקהלה או סדנה קבוצתית לשירה
להיעזר ב-Power pose – כתפיים פתוחות, ראש מורם, גב זקוף, עיניים פקוחות ומביטות לפנים, בעיקר למרחק – "לרמות" את הגוף והנפש להרגיש בטוח עד שהאדם עצמו מתחיל להרגיש את זה (fake it till you make it).
להשתמש בטכניקות הרגעה כמו מיינדפולנס, נשימה איטית, נשימת יוגה
לדמיין את עצמך מופיע בדיוק כמו שהיית רוצה שזה יקרה במציאות. לחזור על ההדמיה הזו לעתים קרובות
מה מורה לפיתוח קול יכול לעשות כדי לעזור לתלמידיו הביישנים
לזכור להישאר סבלני מאד בתהליך כיוון שלחלק מהתלמידים התהליך מאד קשה ואיטי
למצוא יחד נקודות חוזק, כישרון ועניין ולתת להן ביטוי גלוי בעבודה המשותפת
להימנע מלומר לתלמיד שהוא ביישן ולשים עליו תווית. במקום לומר "ביישן" אפשר להשתמש בביטויים פחות מוחלטים כמו "לוקח לך/לו זמן להסתגל".
לעבוד עם הומור, כזה שמתאים לתלמיד עצמו
לשיר עם התלמיד, להפסיק לשיר איתו מדי פעם, עד שהוא מצליח לשיר לבד
המורה - לעודד ולציין כל הצלחה, ולו הקטנה ביותר
התלמיד - לבקש מהתלמיד לציין כל הצלחה שהוא מבחין בה, לאחר ביצוע השיר
לעזור לבחור שירים המתאימים לתלמיד גם מבחינה טכנית וגם מבחינת הבעת רגשות בטקסט
לשאול ולברר לעומק מה היחס של התלמיד לשיר שנבחר. יש נטיה להימנע מלומר את האמת שלהם, מלסתור את דברי המורה, ובכך לוותר על הרצון האישי
להתאים שירים לרמה הטכנית כדי שהתלמיד יחווה הצלחה בקלות יחסית
לעודד בהדרגה הבעת רגשות מוחצנת יותר דרך בחירת השירים . חשוב לא לדחוף יותר מדי אלא לשים לב ליכולת הנפשית של התלמיד להכיל את הפתיחות החדשה
לארגן מופע תלמידים מצומצם – כל אחד מופיע בפני 5-10 תלמידים אחרים
אני מזמינה להקשיב לשיחה המוקלטת, בוידאו, ומתחת לסרטון - קישורים לפודקאסט שלנו
Comments