רובנו למדנו שחימום קולי הוא הכרחי וחשוב לפני כל פעילות קולית.
לאחרונה נשמעים קולות מרדניים בתחום הפדגוגיה הקולית מפי מורים מובילים ונחשבים בעולם פיתוח הקול.
אותם מורים טוענים, שלא באמת צריך חימום קולי ובמקרים מסוימים הוא אף עלול להזיק.
אנחנו, "הקוראות בקול", רותי חלבני ותמי קצין, מקשיבות כדרך קבע למורים ולמדעני הקול שאנחנו מאד מעריכות בכדי להתעדכן במחקרים חדשים, להרחיב ולהעמיק את הידע שלנו בהוראת הקול.
הפעם הפרכת המיתוס שחימום קולי הוא הכרחי ויעיל לשירה טובה, קצת טילטלה אותנו.
הפשלנו שרוולים ו"נכנסנו" בנושא מכל הכיוונים.
להאזנה לפרק 29 בפודקאסט
על מה דיברנו?
טיעונים בעד ונגד חימום קולי
התפקיד הטכני והמנטלי של החימום
מטרות שונות לחימום קולי
דוגמאות לסוגי תרגילים נפוצים ויעילים
ההבדל בין חימום קולי לתרגילי פיתוח קול
הטיעונים נגד חימום קולי
רבים משווים פעילות קולית לפעילות ספורטיבית. טענת המתנגדים - זה לא אותו דבר. לא מפתחים שרירים לשירה אלא קואורדינציה, כלומר תיאום בין השרירים
חימום שחוזר על עצמו הופך להיות משהו אוטומטי, ללא מעורבות ומודעות. ללא מודעות עלולים להטמיע הרגלים מוטעים
חימום קולי מבזבז זמן ואנרגיה, מעייף את הקול עד שמגיעים לעבודה הקולית העיקרית
ממילא אדם משתמש בקולו ובנשימה שלו כל היום עד שמגיע לשיעור או אימון קולי
הטיעונים בעד חימום קולי
מבחינה טכנית:
יציבה ושחרור גופני: מגיעים לשיעור אחרי ישיבה ארוכה, מתח מנהיגה, מעבודה ודאגות - מתבטא בכתפיים, בצוואר, בגב - מפריע להפקת הקול
חשיבות התמיכה ושרירי גוף חזקים: חשוב לחזק שרירי הבטן והגב. הדבר בולט במיוחד כשיש כאבי בטן או גב, חולשה מסיבה כלשהי, עייפות רבה מדי. התוצאה היא של חוסר אנרגיה בשירה וחוסר באוויר מספיק
נשימה: יש הבדל בין דיבור לשירה. בדיבור - הנשימה קצרה יחסית בגלל אורך המשפטים; בשירה - לרוב נשימה ארוכה ותובענית יותר יותר
הקול: הבדל בין דיבור לשירה - בדיבור - המנעד מוגבל, עוצמות מתונות יחסית, אין גיוון דינמי רחב, שימוש מוגבל בדיקציה מלאה, לפעמים גם שרים בשפה אחרת מהדיבור בשירה - משתמשים במנעד רחב, גווני קול שונים, דינמיקה מאד מגוונת, דיקציה מודגשת, מעורבות רגשית גבוהה
כשלא עושים חימום ומתחילים מיד בתרגילים מאתגרים - צריך לעצור ולתקן בכל רגע דברים שהיו אמורים לעבוד היטב עם חימום מוקדם
מכאן שאיננו באמת מוכנים פיזי וקולית לשירה אחרי פעילויות הדיבור הרגילות במשך היום...
מבחינה מנטלית:
הפרדה בין "חול לקודש" - מעבר בין עולם היומיום לזמן פעילות האמנותית בשיעור ובהופעה
עוזר לזמרים ביישנים או סגורים-יחסית לעבור מחימום פשוט לתרגילים מתוחכמים יותר, ומשם לשירים
לגבי שעמום ואוטומטיות - חימום קולי ממילא קצר יחסית
חימום קולי קבוע נותן הרגלים קבועים שיכולים לשרת את הזמר להתמודד עם אתגרים גבוהים יותר בתרגילי הקול ובשירים
מטרות שונות לחימום קולי
מטרות החימום קולי משנות את האופן בו הם נעשים.
למשל:
חימום בתוך (ולפני) מסגרת של שעור פרטי - אמור להכין לקראת התרגילים המאתדרים יותר והשירים עליהם עובדים בשיעור ובתרגול
חימום לפני אודישן או לפני הופעה - ממוקד לקצר לקראת משימות האודישן או ההופעה. אין לנסות אתגרים חדשים או גדולים מדי
חימום לפני חזרה של הרכב או מקהלה - ארוך יחסית אבל כזה שאינו מעייף
דוגמאות לתרגילי חימום נפוצים ויעילים
מתיחות לשון, תרגילי שיחרור ללסת ולצוואר , נשימה (הארכה והמרצת שרירי הנשימה, סירנות, בירבורים, Accent method, SOVT, צלילים ראשוניים, תרגילי סטקטו ועיצורים,
חימום להרכב או למקהלה
יש לו חשיבות במיקוד החזרה, סימן הכר להתחלה של חזרה, חיבור, שבירת קרח, כניסה לתוך מרחב של יצירה משותפת, משמעת חזרות.
אפשר לפתור בעיות אינטונאציה של הרכב ומקהלה על ידי חימום ראשוני.
זה הזמן גם לתת הנחיות לביצוע טכני קולי שיגיע לידי מימוש בביצוע הרפרטואר בהמשך החזרה
מה ההבדל בין חימום לפיתוח קול?
מתוך הספר "לעלות אוקטבה - ארגז הכלים למורה לפיתוח הקול", עמ' 37
חימום קולי:
תפקידו של החימום הקולי להכין את הקול והגוף לשירה מלאה, בדיוק כפי שאדם עורך חימום פיזי לפני ריקוד או כל פעילות ספורטיבית נמרצת אחרת.
החימום הקולי בנוי בהדרגה מבחינת דרגת הקושי, כך שלקול ניתנת ההזדמנות להסתגל בהדרגה למטלות השונות.
אם נשווה זאת לפעילות ספורט, הרי שהחימום לפני ריצה, למשל, כולל מתיחות שונות בגוף כולו ובאזור הרגליים והגב וכן ריצה קלה שאינה מאמצת מדי את השרירים.
החימום הקולי מעורר את זרימת הדם באזור הגרון ומאפשר לשרירים לנוע ולהגיע לחופש קולי בקלות ובמהירות רבה יותר
פיתוח הקול:
המשך התרגול הקולי לרמה גבוהה יותר, לאחר שנעשו ההכנות הראשוניות בחימום עצמו.
אם נמשיך את ההשוואה לחימום לפני ריצה, הרי שכאן יוצא הספורטאי לריצות מהירות יותר ומפתח טכניקות שונות לשיפור הריצה שלו.
בשיעור הקול, יכול חלק זה להיות חזרה ופיתוח של תרגילי החימום, אבל תרגילים אלה מתקדמים במהירות גדולה יותר, מגיעים למנעד גדול יותר ומאפשרים גמישות קולית ווירטואוזיות קולית ברמה גבוהה יותר.
לא תמיד ניתן להבחין מתי מסתיים החימום ומתחיל החלק של פיתוח הקול, אך הדבר אינו באמת חשוב, כל עוד המורה זוכר להתקדם בהדרגה עם רמת הקושי משלב החימום והלאה
-------------------------
Comments