להאזנה לפרק 34 בפודקאסט
זמרים שלומדים אצל מורה פרטי מכירים בד"כ את הקול שלהם די טוב מתוך הלמידה. הם מגיעים למקהלה, הפקת מחזמר, הרכבים שונים, ומקבלים מידע והנחיות על הקול שלהם ועל אופן השירה שנדרש מהם. את המידע הם מקבלים מהמנהל המוזיקלי/מנצח/מנחה בכל אחד מהמקומות האלה.
אבל לא תמיד המידע הזה מסתדר להם עם מה שלמדו בשיעור הפרטי...
לפעמים המידע או ההנחיות הקוליות שהם מקבלים, לא נמצאים בהלימה או אפילו סותרים את אלו שהם קיבלו מהמורה הפרטי שלהם.
למי הזמרים אמורים להקשיב ואיך הם אמורים לתמרן בין פיסות המידע השונות האלו?
[הערה: חשוב לי לציין שאיננו רואות את כל בעלי המקצוע האלה ככאלה שאינם מבינים את מנגנון השירה, אלא מצביעות על הפערים בגישות ועל הבעיות שזה עלול ליצור אצל הזמרים במצבים השונים המוזכרים בכתבה זו. יש רבים שעושים עבודה מצוינת עם הזמרים ומגיעים יחד לתוצאות טובות.]
מצבים אפשריים בהם זמרים פוגשים כמה מורים שונים
משתתפים בהפקות גדולות: מחזמר, אופרה, בערבי שירים לפי נושא
משתתפים במקהלות, הרכבים קוליים, לזמרים מקצועיים או חובבים
בעלי המקצוע שאחראים על קול הזמר: מנצחי מקהלות והרכבים, מנצחי תזמורת, מנהל מוזיקלי של מופעים, מנהל אישי, מפיק מוזיקלי, במאי, פסנתרנים coaches, גם קולגות מנוסים יותר. מורים פרטיים שונים (לאותו זמר) לפיתוח קול
הבעיות העיקריות
לעתים רחוקות יש שיתוף פעולה בין שני המורים בגלל חוסר בהכרות, או חוסר ברצון לעשות כך
יש אגו של אחד או שני הצדדים - "השיטה שלי היא הנכונה"
יש תחרות על התלמיד ועל ההישגים שלו - "היא הצליחה בתחרות בזכות הלמידה איתי בלבד"
בלבול בטכניקה - דעות וגישות שונות לפהקת הקול
מידע סותר בין בעלי האוטוריטות גם בנושאים מוזיקליים ובפרשנות למוזיקה
הזמר לא תמיד יודע איך להעביר את המידע מבעל מקצוע אחד לשני, והוא עושה כך לפי פרשנות אישית שלו. יש כאן מקום לטעויות בפרשנות בזמן העברת המסרים
מוזיקאים שנחשפו לפיתוח הקול פעם, לא מעודכנים, יודעים בערך מפה ושם, ועלולים לתת עצות לא מתאימות לקולו של הזמר
ההבדל העיקרי הוא במטרות השונות
לפעמים יש ניגוד אינטרסים :
המורה הפרטי מעודד את התלמיד הפרטי לתת ביטוי אישי לקולו, להתנסות בטכניקות שונות וגוונים רבים ולתת פרשנות אישית ככל האפשר למוזיקה אותה הוא מבצע.
במאי ומנהל מוזיקלי של מופע מסתכל על טובת הפרויקט ופחות על הטובה האישית של הזמר: למשל, באופרה ובמחזמר: - המנהל המוזיקלי יכול לדרוש שינוי מהירות שאינו מתאים ליכולתו או לפרשנות של הזמר - הוא יכול לדרוש עוצמה קולית שאינה מתאימה לקולוה של הזמרת - הבמאי או הכוריאוגרף יכולים לדרוש תנועה לא הגיונית שמפריעה להפקת קול בריאה - באופרה כידוע השירה היא אקוסטית, כלומר ללא הגברה, ויכולה לבוא דרישה מהזמרים לשיר עם הגב לקהל, ובכך להפחית מעומצת הקול המגיעה לקהל
מפיק מוזיקלי ומנהל אישי לעתים רואים בעיקר את הפוטנציאל המסחרי תוך התעלמות מהיכולות הקוליות והסגנוניות של הזמר. הדבר מעייף ושוחק את הקול ואת הנפש, כי הזמרים מרגישים שאינם נמצאים בסגנון המתאים להם.
בשירת מקהלה או הרכב קולי הזמרים נדרשים לוותר על הביטי האישי לטובת הכלל, לעתים לשיר ללא ויברטו, לשים דגש רב יותר על השתלבות עם כלל הקולות (בלנדינג)
מורים פרטיים שונים לפיתוח קול (או מורה פרטי ו-coach) ניגשים לאותו הזמר באופן שונה, רואים בו פוטנציאל שונה ומציבים מטרות שונות להתקדמות והתפתחות
מה עושים כדי לגשר בין הפערים האלה?
אין לכך פתרון אחד פשוט, ולכן אנו מעלות כמה אפשרויות שונות להתמודדות עם הקושי.
חשוב שיתקיימו שיתוף פעולה ותקשורת פתוחה בין בעלי המקצוע השונים
כשיש פער בין שני מורים או מורה ו-coach: רצוי שכל אחד ילמד דברים שונים, בנושאים שונים. למשל: מורה אחד ילמד טכניקה והשני הגשת שירים; או האחד ילמד שירה קלאסית והשני ילמד ג'אז ואלתור
בעל המקצוע שאינו מורה יכול ליצור קשר עם המורה הפרטי ולהתייעץ, לבקש עזרה בכך שהמורה הפרטי יעבוד על אותו הנושא בשיעורים שלו
בעל המקצוע שאינו מורה יכול לבקש מהזמר עצמו לפנות למורה הפרטי ולבקש עזרה לכך
אפשר לתת תווים ו/או הקלטות של קטעים מסוימים לתלמיד כדי לעבוד עליהם המורה הפרטי, עם הנחיות לאופן הביצוע בתוך התווים
חשוב ורצוי שבעלי המקצוע שאינם מורים יכירו היטב טכניקה קולית על יד לימוד של פיתוח קול. כך יוכלו להנחות את הזמרים שבהרכב שלו להפקת קול נכונה וידברו את אותה השפה.
נראה שניתן ליצור את הגשר הזה אבל הדבר דורש רצון טוב של כל הצדדים המעורבים, ומודעות לכך שיכולה להיות בעיה בקשר מרובה-המורים הזה, אם לא תהיה לכך התייחסות ונקיטת פעולה.
----------
השיחה מופיעה גם בפודקאסט של "הקוראות בקול"
מוזמנים להיכנס לקישור ולבחור את הפודקאסט החביב עליכם מתוך הרשימה
(חפשו מתחת לתמונת הלוגו שלנו - where to listen)
-----------
Comments