נתחיל בשורה התחתונה –
שתינו מאמינות באמונה שלמה שמי שרוצה ללמד צריך ללמוד לעשות את זה מאדם בעל סמכות בתחום.
המשך השיחה יהיה על הדברים שאנחנו חושבות שצריכים להיות אצל זמר שרוצה להתחיל ללמד, והסיבות לכך.
אנחנו עורכות את השיחה הזו (והמאמר הזה) כיון ששתינו מלמדות זמרים להיות מורים, מייעצות לכאלה שכבר מלמדים ומלוות אותם בשלבים שונים של ההוראה.
מזמינה להקשיב לפודקאסט השיחה של רותי חלבני ושלי, כאן או בספוטיפיי, אפל פודקאסט ועוד .
מתחת למאמר נמצא הוידאו של השיחה, וכאן ניתן להמשיך לקרוא.
תקופת הדינוזאורים של הוראת פיתוח הקול...
כשהתחלנו את דרכנו, לא היתה הכשרה מסודרת אפשרית להוראת פיתוח קול וזה היה מקצוע כמעט "פרוץ" מבחינה מקצועית.
אנשים למדו כמה שנים פיתוח קול, היתה להם קריירה כזמרים, קצרה או ארוכה, ומשם הם התחילו לכוון את עצמם להוראה לאחרים.
לא נדרש ידע נוסף מלבד לדעת לשיר היטב, או "יפה".
באופן אישי, שתינו חרשנו הרבה מאד על ספרים שונים על הקול, מפדגוגיה ועד אנטומיה של הקול, נסענו והשתתפנו בהשתלמויות שונות ובעיקר עשינו ניסיונות על תלמידינו לראות מה עובד יותר ומה פחות.
השתתפנו וצפינו בהרבה מאסטר קלאס (כיתות אמן), למדנו המון איך ומה לעשות בהוראה, אבל ראינו גם מה לעולם לא נעשה.
זו התנסות מאד חשובה ללמידה, למרות שלא כדאי להישאר עם מורה שמעורר את ההתנגדות שלנו. המטרה היא לעורר את המודעות לסוג המורה שנרצה להיות ואיך לעשות זאת בפועל.
מכל הנאמר כאן לא משתמע שלא היו מורים טובים בעבר. תמיד היו מורים טובים, וגם כאלה שאינם טובים.
אבל הדרך להיות טובים בכך היתה קשה ומייגעת, כיוון שלא היה נתיב ברור, וזו היתה בעיקר "תורה שבע"פ" שעברה ממורה לתלמיד, מדור לדור.
העת החדשה (יחסית)
ככל שהשנים מתקדמות, כך גם הידע של מדע הקול מתקדם.
זהו תחום מחקר די צעיר והמידע משתנה מעת לעת, לפעמים ברמה של סתירה של מידע שהיה נכון לאתמול.
הדבר דורש מאיתנו, המורים, להתעדכן עד כמה שניתן כדי לדבר וללמד בשפה מבוססת עובדות.
מי (עדיין) לא מתאים ללמד?
פונים אלינו לעתים אנשים חובבי שירה שלא למדו פיתוח קול, או שלמדו במסגרת קבוצתית בלבד, כמו במקהלה, ומבקשים ללמוד להיות מורים לפיתוח קול.
יש ביניהם זמרים עם קולות מצוינים שהיו יכולים להיות זמרים טובים.
ובכל זאת - אנחנו נאלצות לסרב להם.
מה הסיבה שלנו?
אדם שלא עבר על גופו וקולו למידה של פיתוח הקול, לא יודע מהו התהליך שעליו להעביר אדם אחר כדי להגיע לתוצאות טובות. הרי לא כולם נחנו בקולות טבעיים טובים, ורבים מתמודדים עם קשיים רבים ושונים בתכלית מאלה של זמר אחר, או של המורה שלהם.
מהם הדברים שעל זמר לדעת ולרכוש כדי להתחיל ללמוד להיות מורה?
ניסיון של מספר שנים (מינימום 3-4) כתלמיד פיתוח הקול, כאדם בוגר (בסביבות גיל 18 ומעלה).
שליטה טובה ובריאה מבחינה קולית (אין הדבר אומר - שלמות בשליטה זו או שאין בעיות שעליו עוד לפתור):
הכרות עם הרגיסטרים השונים ויכולת שימוש קולי בהם
שליטה טובה בנשימה
מודעות ליציבה ותנועה נכונה
מנעד טוב ורחב
שימוש טוב בדיקציה
יכולת נגינה בכלי מוזיקלי לנגינת תרגילים וליווי תלמידים
הבנה בהרמוניה
קריאת תווים טובה
גישה להוראה, יכולת הקשבה ותשוקה ללמד
חשוב לציין, שישנם מורים ותיקים עם בעיות בריאות שונות שפגעו בקול שעדיין מלמדים, אבל הם עברו את הדרך הקולית לעומקה בעבר, מכירים היטב את הקול ועם ניסיון רב בהוראה, ולכן הם יעדיין כולים להיות מורים מעולים, גם במצבם הנוכחי.
חשיבות הרשימה הנ"ל היא לגבי מורים שמתחילים ללמד ויש ביניהם כאלה שלא למדו לשיר (למרות שניחנו בקול טוב), או למדו מעט מדי, בגיל צעיר מאד, או אצל מורים שהם עצמם לא מנוסים וטובים מאד בתחומם.
לדוגמה מתחום אחר: מורה לנהיגה
את יכולה להיות נהגת מצוינת, בעלת ביטחון, זהירה ובעלת יכולת התמצאות במקומות לא מוכרים אבל זה לא עושה אותך מורה לנהיגה. מורה לנהיגה לא רק שצריכה לשלוט בכל חוקי התנועה, בנהיגה עצמה, בהכרות טובה עם הרכב, היא צריך לצפות מצבים מסוכנים ויכולת לפשט פעולות מורכבות ובו זמניות לשלבי למידה.
הניסיון של המורה לנהיגה הוא לא רק בנהיגה עצמה אלא ביכולת לחזות מצבים, לקרוא התנהגות נהגים ולתכנן כמה צעדים קדימה.
את כל הידע הזה עליה להעביר לתלמידיה, כך שיוכלו להיות נהגים מצוינים וזהירים.
חשוב מאד שמורים לפיתוח קול ידעו מוזיקה, מעבר להקשבה סובייקטיבית לפי הטעם האישי ודעות כמו "אוהב/ לא אוהב".
מורה לפיתוח הקול הוא המדריך של התלמידים שלו לעולם המוזיקה, עליו להבין מה קורה בשיר מבחינה מלודית, הרמונית וקצבית ולעזור לתלמידיו לעצב לעצמם טעם אישי, סגנון ודרך הבעה אישית להם.
חשוב להבין שהעובדה שאנשים ניחנו בקול יפה ושמיעה מוזיקלית טובה לא נותן להם את היכולת ללמד אחרים, רק בגלל יכולת זו.
הסיבות לכך:
1. אדם אחד אינו יודע מה השני חווה בקולו כיוון שאיננו אנשים זהים, הבעיות יכולות להיות שונות בתכלית מאדם לאדם, ומכאן שגם הפתרונות מאד שונים.
לכן על כל אחד הרוצה ללמד - ללמוד איך הקול פועל באופן אובייקטיבי ככל האפשר, כך שיוכל ללמד תלמידים השונים ממנו
2. על כל תלמיד להתפתח לפי דרכו ואין זה נכון שהתלמידים יחקו את מוריהם, רק בגלל שהמורה חסר כלים אחרים אובייקטיביים כדי להעביר אותם לתלמידיו.
כשחסר למורה הידע הזה, הוא בעיקר יבקש מתלמידיו לחקות את מה שהוא עושה (ומוריו עשו לפניו), וכך קורה שיש מורה שכל או רוב תלמידיו נשמעים דומה לו...
האם מורה לפיתוח קול חייב לדעת את כל זה כדי להתחיל ללמד?
מורים לפיתוח קול בתחילת דרכם, אינם צריכים להכיר את כל המצבים הקוליים האפשריים.
גם ידע חלקי על הקול והפדגוגיה של הוראה יכול לתת להם יכולת להתחיל עם תלמידים מתחילים גם כן.
עם הזמן והתרגול הרב, וככל שנפגשים עם תלמידים שונים הם מפתחים
חושים טובים
לומדים מהשטח
האוזן שלהם נעשית רגישה יותר
מודעות לסגנונות, מצבים ודרכי שירה שונות
נחשפים לרפרטואר שירים רחב יותר מזה המוכר להם
הם מפתחים סקרנות להבין מה הם הגורמים לקול להישמע כפי שהוא, מה מאפשר לאדם להפיק את קולו כפי שהוא מפיק, מפתחים כלים לזיהוי ואבחון של מצבים לומדים להתאים תרגילים וטכניקות כדי לפתור את מה שדורש פתרון.
חשיבות הלמידה של המורה המתחיל עם מורה אחר מנוסה שידע להדריך אותו
לאחר שמשלימים את ההכשרה הראשונה להוראת פיתוח קול, עדיין יש הרבה שאלות שלא נענו, נושאים שהמורה החדש אינו מיומן בהם ומצבים החדשים לו.
בתהליך יייעוץ או מנטורינג ממשיכים ללמוד איך להתייחס לתלמיד,איך להתבונן ולאבחן, באיזה אופן לנהוג במצבים השונים ותפרונות שונים לבעיות שצצות בשיעורים.
יש מספר דרכים ללמוד את תחום הוראת פיתוח הקול, בארץ ובעולם.
אני מלמדת קורס של שנה במסגרת לימודי החוץ ברימון.
רותי ואני, הקוראות בקול, שוחחנו על הנושא, ואני מזמינה להקשיב לווידאו כאן למטה
Comments